مجله شماره 207 نمایش
تئاتر یونان در دوران رکود
“Cinemascope” by Blitz, an amalgam of cinema and theatre which takes place on the streets of Athens (2011). © Blitz company
One of the most interesting productions of the National Theatre in the 2012-13 season was “The Odyssey,” directed by Robert Wilson. © The National Theatre Electronic Archive
Savas Patsalidis
علی طرخان ساواش پاتسالیدیس
تمایل دارم کلامم را با گفتاری از هامی بابا[i] آغاز کنم:
ملتها به شکلی به روایتهایی که دربارهی خودشان میگویند گره خوردهاند، به «چه» و «چگونگی» گفتههایشان با این فکر در ذهن که هرگونه اختلال جدی در ساختار و فعالیتهای فرهنگی مختلف که مردم با آن سروکار دارند از روزنامه خواندن گرفته تا خرید کردن، تولید و تماشای نمایش، خواهناخواه فاصلهای بین مفهوم جامع و فردی ملت ایجاد میکند.
فرقی نمیکند که شما به بحران سیاسی، مالی، زیستمحیطی، اخلاقی و یا موضوعات دیگر بیندیشید؛ ما دربارهی اتفاقی حرف میزنیم که انتظار میرود به یک وضعیت ناپایدار و خطرناک منجر شود و افراد، گروه، جامعه و یا کل اجتماع را تحتتأثیر خود قرار دهد. مورد اشاره شده یونان است. کشوری که سقوط اقتصادیاش به یک سؤال دشوار منتهی شده است. سؤال دربارهی روشهایی که این ملت و مردمانش به خودشان مینگرند و به دیگران مینمایانند.
تقریباً 4 سال سپری شده است و مردم به خوبی نمیدانند که چه بر سرشان آمده است. حال مقصر کیست: سیاستمداران، ساختار دولتی ناکارآمد، گروههای چپ، راست، بانکداران، صندوق بینالمللی پول، بانک مرکزی اروپا، جهانیشدن، اروپایی شدن، یا خودشان؟ ...
خوانندگان و علاقمندان محترم می توانند مطلب کامل این مقاله را از طریق مراجعه به سایت www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند.
[i] - Hommi Bhabha.