گفت و گو با استاد بهروز غریب پور خیام، شاعری که دچار یک نوع ترور شخصیت شده است!!! همانطور که می دانید خیام معروف ترین شاعر ما در جهان است و به همین دلیل هم هست که دیوان رباعیات او به بیش از سی زبان زنده دنیا ترجمه شده است. درواقع این بعد جهانی خیام تا ...
گفتگو با داوود دانشور خوشفکری، راز ماندگاری برتولت برشت یک سخن معروفی هست که میگوید هر شخصی، هر هنرمندی و هر متفکری زاده عصر و شرایط خودش است. مسلما برشت هم در شرایطی سر و کله اش پیدا شد و مشغول به فعالیت در عرصه تئاتر شد ...
نگاه ویژه ی شماره ی 215 برتولت برشت متحولکردن تئاتر: بازآفرینی دراماتورژ توسط برشت برشت رادیکالترین نظریهپرداز و عملگرای تئاتر قرن بیستم بود. روشهای او برای نگارش و پرورش نمایشنامهها، تربیت نویسندگان، بازیگران و کارگردانان، بررسی ...
نگاه ویژه شماره ی 215: برتولت برشت نمایشنامهی آموزشی: الگویی برای تئاتر سوسیالیست، تصمیم برتولت برشت چند ساعت پیش از اینکه دارفانی را وداع گوید، طی گفتوگویی نمایشنامهی «تصمیم» (چهارمین نمایشنامهی آموزشی) را به عنوان الگویی برای تئاتر آینده معرفی ...
مطالب شماره ی 215 مجله نمایش ویژه ی مردادماه ورودیه: ابتدای سخن/ منتقد روی صحنه تئاتر/ مهدی نصیری روی خط خبر یاددشت هنرمندان: نیم نگاه / محبوبه صادقی
سخن سردبیر شماره 215 منتقد روی صحنه تئاتر مهدی نصیری- وظیفه منتقد تئاتر چیست؟ منتقد تئاتر چه ماهیتی دارد؟ آیا میتواند روی صحنه و در بخشی از پروسه اجرا وجود داشته باشد یا کاملاً جدا از صحنه و اجراست؟ کاری که ...
شماره 215 مجله نمایش با نگاه ویژه برتولت برشت ماهنامه ی نمایش ویژه ی مردادماه (شماره ی ۲۱۵) منتشر شد. نگاه ویژه ی این شماره به «برتولت برشت» اختصاص دارد و در این رابطه مقاله های «نمایشنامه ...
مطالب شماره ی 214 مجله نمایش (تیر ماه) ورودیه ۳...آقای رئیس جمهور! تئاتر، پرومته تئاتر را فراموش نکنید/ نصرالله قادری ۶... روی خط خبرها ۱۰...نیم نگاه/ محبوبه صادقی
گفت و گو با سیاوش طهمورث پیرامون تئاتر سنتی را در شماره ی 214 مجله نمایش بخوانید. باید معنیهایمان را یکی کنیم... گرچه ایران باستان دارای تماشاخانه، نمایشنامه و تئاتر به سان و معنای آنچه که در دوران دور سرزمینهای خاورین این کرهی خاکی و به ویژه یونان سراغ داریم، نبوده است، اما ...
نکوداشت هنرمند فرهیخته محمود هندیانی چه کسی حال پریشان تو را میداند؟ «محمودِ» تئاتر میداند که انسان یکی از اولین همرزمان غیرقابل تسخیرش را در مبارزه بر علیه دروغ و کژی در تئاتر یافته است، با اینکه در نقاب «دیگری» پناه گرفته و «من» ...
تئاتر مجارستان: ماندگار از پس دگرگونیها (بخش اول) در شماره 214 بخوانید تفسیری از تاریخ تئاتر لَسلو ماگاس _فاطمه صمدزاده_ تاریخ تئاتر مجار (زبان مجاری) به سختی از دویست سال فراتر میرود. تا سال ۱۷۸۹ هیچ کمپانی تئاتری به طور رسمی مشغول به کار نشدهبود. در دوران ...
سخن سردبیر آقای رییسجمهور! تئاتر، پرومته تئاتر را فراموش نکنید. تئاتر تمرین شاعرانه آزادی است. مظهر نزاع میان آزادی و مانع بر سر راه آزادی است. حدیث انسان آزاد است. انسانی که در پی ادراکی تازه از کائنات و خلق زندگی نوین است. انسانی ...