مطالب شماره ی 216 مجله نمایش ویژه ی شهریور 96 مطالب شماره ی ۲۱۶ مجله نمایش ویژه ی شهریور ۹۶ ورودیه ۳...از خود بیگانگی و گیتی تئاتر/ نصرالله قادری ۷...روی خط خبر ۱۲...نیم نگاه/ محبوبه صادقی
نگاه ویژه ی 216 تئاتر فیزیکال گروتفسکی در «به سوی تئاتر بیچیز» (۱۹۶۸) مرز میان تئوری و عمل را میشکافد بهگونهای که نظریاتش را از طریق نگاتیوا (بازخوردهای منفی) گرداوری میکند و همزمان حین خلق ...
نکوداشت استاد ایرج محمدی هنر چاشنی زندگیست و عروسک قلب او بیشک انسان از دیرباز تا همیشه برای بقاء و خوشبختی خود و همنوع خود نیازمند موضوعی اساسی و انکارناپذیر بوده و خواهد بود؛ «آسایش و آرامش»؛ آسایش جسم و آرامش روح. این ...
گفتوگو با فرهاد مهندسپور، دبیر سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ملاقات تازهای با تئاتر جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از مهمترین جشنوارههای تئاتر در ایران است که هر ساله در دهه فجر در ماه بهمن برگزار میشود. این جشنواره اغلب رقابتی و دارای ...
تئاتر الجزایر استراتژی استعمار فرانسه در قرن نوزدهم میلادی بر این پایه بود که الجزایر را از کشورهای دیگر عرب زبان جدا نگه دارد و میان آنها شکاف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند تا ...
شماره 216 مجله نمایش منتشر شد شماره ی ۲۱۶ مجله نمایش ویژه ی شهریور ماه منتشر شد. نگاه ویژه ی این شماره به «تئاتر فیزیکال» می پردازد، مقاله های «تئاتر فیزیکال و شاعرانگی فضایی ژک لکوک» ، ...
گفتوگو با بانو اعظم بروجردی هنوز به مخاطبانم دسترسی ندارم اعظم بروجردی در سال ۱۳۴۶ در تهران متولد شد. وی دارای مدرک لیسانس در رشته ادبیات نمایشی است. در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا فارغالتحصیل شد و در سال ۱۳۷۲ ...
در شماره ی 215 بخوانید: تئاتر مجارستان: ماندگار از پس دگرگونیها (بخش دوم) هم اکنون، ساختار تئاتر مجارستان سی و پنج تئاتر دارد که کمپانیهای دائمی خود را دارند. این تئاترها سالانه در مجموع، سیصد اجرای دست اول و هزار و دویست اجرا دارند که ...
تئاتر عروسگی مجارستان تئاترعروسکی بِیلا کِویر در سپتامبر سال ۱۹۴۵ دانش آموزان دبیرستان آندرَش در شهر سِگِد با حمایت معلمها و خانوادههایشان تصمیم گرفتند که یک تئاترعروسکی بسازند. با حمایت هیات فرهنگی مستقل در ...
معرفی چند جشنوارهی هنری در مجارستان جشنوارهی بهار بوداپست این جشنوارهی دولتی، بزرگترین رویداد فرهنگی در مجارستان است که هر سال در ماه آوریل برگزار میشود. بر هنرهای سنتی تاکید دارد (برخلاف ...
گفتوگو با هادی مرزبان کارگردان نمایش «بنگاه تئاترال» بوی نجیب نم کاهگل... هادی مرزبان میگوید: «از وقتی خودم را شناختم با نمایش تختحوضی به عنوان یک تماشاگر خردسال آشنا بودم و شاید همین امر موجب گرایش من به تئاتر گردید و در دانشگاه در کنار ...
گفت و گو با استاد بهروز غریب پور خیام، شاعری که دچار یک نوع ترور شخصیت شده است!!! همانطور که می دانید خیام معروف ترین شاعر ما در جهان است و به همین دلیل هم هست که دیوان رباعیات او به بیش از سی زبان زنده دنیا ترجمه شده است. درواقع این بعد جهانی خیام تا ...
گفتگو با داوود دانشور خوشفکری، راز ماندگاری برتولت برشت یک سخن معروفی هست که میگوید هر شخصی، هر هنرمندی و هر متفکری زاده عصر و شرایط خودش است. مسلما برشت هم در شرایطی سر و کله اش پیدا شد و مشغول به فعالیت در عرصه تئاتر شد ...
نگاه ویژه ی شماره ی 215 برتولت برشت متحولکردن تئاتر: بازآفرینی دراماتورژ توسط برشت برشت رادیکالترین نظریهپرداز و عملگرای تئاتر قرن بیستم بود. روشهای او برای نگارش و پرورش نمایشنامهها، تربیت نویسندگان، بازیگران و کارگردانان، بررسی ...
نگاه ویژه شماره ی 215: برتولت برشت نمایشنامهی آموزشی: الگویی برای تئاتر سوسیالیست، تصمیم برتولت برشت چند ساعت پیش از اینکه دارفانی را وداع گوید، طی گفتوگویی نمایشنامهی «تصمیم» (چهارمین نمایشنامهی آموزشی) را به عنوان الگویی برای تئاتر آینده معرفی ...
مطالب شماره ی 215 مجله نمایش ویژه ی مردادماه ورودیه: ابتدای سخن/ منتقد روی صحنه تئاتر/ مهدی نصیری روی خط خبر یاددشت هنرمندان: نیم نگاه / محبوبه صادقی