گفتوگو با بانو افسر اسدی همه چیز کمکم رنگ باخت خیلی کوچک بود که با تشویقهای پدرش به کارهای هنری علاقهمند شد و در این زمینه هم کار کرد. او معتقد است: «یک بخش از هر هنری استعداد ذاتی است و بخش دیگر آن پرورش و آموزش ...
گفتوگو با دکتر محمودرضا رحیمی نبود فلسفه در تئاتر در زمانی که «تئاتر بیچیز» محدود به شیوههای خود میشد، سایر تئاترها بر روی عناصر مختلف دیگری تاکید میکردند مثل استفاده از وسایل الکترونیکی که تئاتر بیچیز ...
پشت پرده تئاتر؛ چگونه رسانههای دیجیتال موجب تغییر شکل تئاتر میشوند؟ مدیر پژوهش: کاریج تامپسون، دیانا ولیامسون محقق: جسیکا لئین اسمیت
گفتوگو با پری صابری تئاتر را روی پیشانی من نوشتهاند پری صـابری در عرصه تئاتر ایران نامی آشناست. او تئاتر را در مکتب «تانیا بالاشوا» در سالهای ۸-۱۹۵۵ آموخت. خودش میگوید: «نمیدانم من تئاتر را انتخاب کردهام یا تئاتر من ...
برای بانو پری صابری پری زادی در باغ عرفان! نصرالله قادری- هوا گرم بود. گرمتر از گرما. و ما از قبل وعده گرفتهبودیم که به دیدارش برویم. در تمام مسیر دلم آرام و قرار نداشت. انگار خبر ناگواری در راه است. وقتی قرار ...
شمارهی 239 مجلهی نمایش، ویژهی مردادماه 1398 فهرست یادداشت مدیرمسئول/ شهرام کرمی ابتدای سخن/ تئاتر و تعقل ...
گفتوگو با استاد مهدی ثانی تابلویی شگفت از رنجها و شادیها مرجان سمندری مهدی ثانی، اول پاییز ۱۳۲۴ در محلهی چهار سوق کهنهی کرمان به دنیا ...
نقد نمایش «جریان مبهم یک خانه ویلایی» متافیزیکواسکیزوگرافی!؟ نویسنده: دکتر محسن اسماعیلی کارگردان: احمد حامدی
«قوی سیاه» و تئاتر مظلوم! نصرالله قادری گالیله هفتاد سالهی اندیشهورز کنشگر، در ماه ژوئن سال ۱۶۳۳ مجبور شد ...
از رنجی که میبردم آراز بارسقیان- اگر یکی از من بپرسد چرا سالها به خودت رنجِ ترجمه بهترین آثار معاصر نمایشی جهان را دادی؟ مسلماً جز یک سری جوابهای بیسروته شخصی، پاسخی ندارم که ...
یادکرد زنده یاد استاد حمید سمندریان من این لحظه مرگ را نمیخواهم در خودم ببینم!نصرالله قادری مقدمه بهار بود و آسمان گریه میکرد که به دیدارش رفتیم. من، خانم مرجان سمندری و خانم ...
نقد نمایش فیزیکال «استتار» کشته شدن یا مردن برای کدامین تفکر؟! طراح و کارگردان: زابت داننبرگ سولماز غلامی
نکوداشت هنرمند گرامی جناب آقای محمدرضا امیرخانی انتظار میان دو خط موازی! نصرالله قادری قطار در ظلمت شب و روشن روز بر دو خط موازی پیش میرود. هرازگاهی در ...
بهانههایی برای یک دراماتورژی نوظهوربازفهمِ الگوهای مولف بودن در اجراهای متن محور فیلیپو رومانِلو ترجمه: پگاه صمدزاده
گفتوگو با استاد محمدرضا امیرخانی زندگی جاریست محمدرضا امیرخانی، زاده سال ۱۳۴۲، بازیگر و نمایشنامهنویس تئاتر، سینما و تلویزیون، اهل یزد است. او پس از تحصیلات مقدماتی در یزد، دوره کارشناسی مدیریت دولتی را در ...
بررسی دو نمونه از متنهای پستدراماتیک چه موقع نمایشنامه درام نیست؟ نویسنده:دیوید بارنت مترجم: نیوشا ستاری
نقد نمایش قاسمآباد سمفونی ناکوک مردگان برزخی که پوریا گلستانی در نمایش «قاسمآباد» آفریده، باورکردنی نیست. اندیشهی پشت این نمایش و پیامی که دربر دارد، ارزشمند است اما این اندیشه و پیام نشأتگرفته از ...
گفتوگو با دکتر غلامحسین دولت آبادی دراماتورژ مغز متفکر تئاتر است! مرجان سمندری- کاربرد، اهمیت و نقش «دراماتورژ» در تئاتر ایران نامشخص و گنگ و حتی ناشناخته است به طوری که متأسفانه هنوز برای ما، مرز بین فعالیتکارگردان و دراماتورژ ...
گفتوگو با بهناز نازی تغییر کار سختی است... بهناز نازی، بازیگر تئاتر و عضو گروه تئاتر شایا، متولد تهران است. او دانش آموخته رشته طراحی صحنه از دانشکده هنر و معماری است و کار خود را با بازی در نمایش «گمسار» به ...
شمارهی 237 مجلهی نمایش، خرداد 1398 فهرست یادداشت مدیرمسئول/ تئاتر، میراث شکوهمند انسانی/ شهرام کرمی
گفتوگو با دکتر یدالله آقاعباسی ققنوسی که خودش را به آتش میکشد! «دکتر یدالله آقاعباسی» هنرمند توانا و خوشاخلاقی است که همه جامعه تئاتر او را میشناسند و برایش احترام قائلند. او نویسنده، کارگردان، بازیگر، مترجم و پژوهشگر اهل ...
نکوداشت استاد فرهیخته و هنرمند اندیشمند دکتر یدالله آقا عباسی ره آسمان درونست پر عشق را بجنبان! نصرالله قادری هله عاشقان بکوشید که چو جسم و جان نماند
برگی از گذشته دربارهی روزنه آبی بهرام بیضایی نمایشنامه روزنه آبی در سه پرده ظاهراً مسئلهی معارضه یا منازعهی ...
یادداشتی به بهانه اجرای نمایش ملاقات به کارگردانی پارسا پیروزفر دو ملاقات منصور خلج نمیخواستم اینگونه قلم بزنم، اما به خود حق میدهم که وقتی با ...
نقد نمایش لکلکهای حقیقی مقاومت در برابر قواعد فرموله نویسنده: حمیدرضا رادمند (بر اساس «لانه خرگوش» نوشتهی دیوید لیندزی، ترجمهی مرجان موسوی کوشا)
گفتوگو با دکتر مسعود دلخواه همه چیز سیاسی شده است بدون شک میان تعهد در هنر به شکل عام، که در هنرها بهویژه در تئاتر مورد بحث است، با تعهد هنرمندانه، اختلافی عمیق وجود دارد که در ظاهری آراسته و کاملاً ژورنالیستی میان ...