نقد نمایشـ «شلیک به تئاترشهر»  نمایشنامه‌نویس و کارگردان: شایان افکاری

کجا درس نمایشنامه‌نویسی خوندی؟
نقد نمایشـ «شلیک به تئاترشهر» نمایشنامه‌نویس و کارگردان: شایان افکاری

کجا درس نمایشنامه‌نویسی خوندی؟

هومن نجفیان- نمایش شلیک به تئاترشهر براساس فیلم گلوله‌ها برفراز برادوی (Bullets Over Broadway) به کارگردانی وودی الن و نویسندگی مشترک وودی آلن وداگلاس مگ گراس تنظیم شده است. ...

نقد نمایش «یرماغ» نمایشنامه‌نویسان: مریم محمدی و مهیار احمدی ،کارگردان: مریم محمدی

بالماسکه و ...
نقد نمایش «یرماغ» نمایشنامه‌نویسان: مریم محمدی و مهیار احمدی ،کارگردان: مریم محمدی

بالماسکه و ...

شهرام خرازی‌ها- «یرماغ» برداشت آزاد نسبتا موفقی از نمایشنامه معروف «یرما» نوشته فدریکوگارسیا لورکا است. نمایشنامه لورکا درباره زنی روستایی است که به سبب نداشتن ...

نقد نمایش «جعفر خان از فرنگ برگشته» نویسنده: حسن مقدم ،کارگردان: دکتر رحمت امینی

از حال بد به حال خوب
نقد نمایش «جعفر خان از فرنگ برگشته» نویسنده: حسن مقدم ،کارگردان: دکتر رحمت امینی

از حال بد به حال خوب

سعید محبی- «جعفر خان از فرنگ برگشته» در ادامه کارهای نمایشی «رحمت امینی» گامی رو به جلو محسوب می‌شود. «جیجیک علیشاه» نمایش قبلی او که چند سال پیش در همین سالن سنگلج ...

نقد نمایش «دیور»  نویسنده: هاله مشتاقی‌نیا سرپرست، ایده‌پرداز و اجراگردان: آریان رضائی

وقتی از نمایش تعاملی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟
نقد نمایش «دیور» نویسنده: هاله مشتاقی‌نیا سرپرست، ایده‌پرداز و اجراگردان: آریان رضائی

وقتی از نمایش تعاملی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

آزاده فخری- از نظر نگارنده تمام نمایش‌ها تعاملی هستند؛ مخاطب از لحظه‌ای که به یک نمایش فکر می‌کند تا بلیط آن را بخرد یا نه، وارد تعامل با یک نمایش می‌شود. بعد از ...

نقد نمایش «سانتی‌متر» نمایشنامه‌نویس و کارگردان: مرتضی شاه‌کرم

فرمالیسم معناگرا و ایرانی
نقد نمایش «سانتی‌متر» نمایشنامه‌نویس و کارگردان: مرتضی شاه‌کرم

فرمالیسم معناگرا و ایرانی

هومن نجفیان- نمایش سانتی‌متر از کوچک شدن آدمی سخن می‌گوید در بیکرانه‌ی جهان، آنجا که کالاشدن یک ارزش است و هر انسان به اندازه‌ای که می‌تواند کالا خریداری‌کند ...

نقد نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت»  نویسنده: محمد چرمشیر  کارگردان: آتیلا پسیانی

شکسپیر در داج سیتی!
نقد نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت» نویسنده: محمد چرمشیر کارگردان: آتیلا پسیانی

شکسپیر در داج سیتی!

شهرام خرازی ها- «دیابولیک: رومئو و ژولیت»، خوانش جدید محمد چرمشیر از «رومئو و ژولیت» با کارگردانی آتیلا پسیانی، نه آن‌چنان موفق است که شایسته ستودن باشد و نه آن‌قدر ...

مجله ی شماره  224 ویژه اردی بهشت ماه منتشر شد.

مجله ی شماره 224 ویژه اردی بهشت ماه منتشر شد.

با آثار و گفتاری از : جمشیو مشایخی- ایرج راد- احمد بیگلریان- اصغر همت- رضا شیر مرز- کهبد تاراج- دکتر شهرام خرازی ها- دکتر محمدرضا روز بهانی- صبری ذکری- سامی صالحی ثابت- ...

نقد نمایش «آبجی»نویسنده: فرهاد امینی براساس داستان «آبجی خانم» نوشته صادق هدایت کارگردان: مهدی شاه پیری

سیمای زشت زنی در میان جمع!
نقد نمایش «آبجی»نویسنده: فرهاد امینی براساس داستان «آبجی خانم» نوشته صادق هدایت کارگردان: مهدی شاه پیری

سیمای زشت زنی در میان جمع!

شهرام خرازی‌ها _قابلیت‌های نمایشی و تصویری غیرقابل انکار آثار صادق هدایت، نویسنده معروف ایرانی و صاحب شهرت جهانی، هیچ گاه در ایران جدی گرفته نشده است. اگر چه در ...

نقد ساختارگرا بر نمایش دو دلقک و نصفی،طراح، نویسنده و کارگردان: جلال تهرانی

درک شهودی هستی یا شکلی از بودن
نقد ساختارگرا بر نمایش دو دلقک و نصفی،طراح، نویسنده و کارگردان: جلال تهرانی

درک شهودی هستی یا شکلی از بودن

رضا آشفته _دو دلقک و نصفی نمایشی است که در ساختار سمت و سوی فرم‌گرایانه می‌گیرد اما در لفافه به دنبال ارائه اندیشه‌ای است که غیر مستقیم ما را دچار دگرگونی خواهد کرد ...

نقد نمایش «یک زندگی بهتر» در شماره ی 220 مجله نمایش،نویسنده: مسعود‌هاشمی‌نژاد دراماتورژ: محمد امیریاراحمدی کارگردان: شهاب‌الدین حسین‌پور

مرگ تدریجی یک زندگی
نقد نمایش «یک زندگی بهتر» در شماره ی 220 مجله نمایش،نویسنده: مسعود‌هاشمی‌نژاد دراماتورژ: محمد امیریاراحمدی کارگردان: شهاب‌الدین حسین‌پور

مرگ تدریجی یک زندگی

عبدالرضا فریدزاده نمایش «یک زندگی بهتر» در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پنج جایزه کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی صحنه، طراحی نور و طراحی موسیقی را ...

در شماره 220 مجله نمایش بخوانید...

اقتصادِ آرتور میلر: فروشندگان، کارگرانِ اسکله و واعظانِ ثروتمند
در شماره 220 مجله نمایش بخوانید...

اقتصادِ آرتور میلر: فروشندگان، کارگرانِ اسکله و واعظانِ ثروتمند

ورونیکا هوروِل فاطمه صمدزاده آرتور میلر ساعت آمریکایی که در سال ۱۹۸۰ اجرا شد را یک واریته خواند اما در واقع او در این نمایش دیدگاهش از فروپاشی و رکود اقتصادی سال ۱۹۲۹ ...

گفت‌وگو با حامد زحمتکش مسئول بخش کودک و نوجوان موسسه تماشاگان در شماره 219 ماهنامه نمایش

باید بر روی بچه‌های دهه 80 و 90 سرمایه‌گذاری کنیم
گفت‌وگو با حامد زحمتکش مسئول بخش کودک و نوجوان موسسه تماشاگان در شماره 219 ماهنامه نمایش

باید بر روی بچه‌های دهه 80 و 90 سرمایه‌گذاری کنیم

تماشاگان کودک و نوجوان موسسه خصوصی است که در زمینه فرهنگ‌سازی، آموزش و تولید نمایش کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. این موسسه اولین موسسه‌ای است که توانسته است از ...

نگاه ویژه ی 216 تئاتر فیزیکال

نگاه ویژه ی 216 تئاتر فیزیکال

گروتفسکی در «به سوی تئاتر بی‌چیز» (۱۹۶۸) مرز میان تئوری و عمل را می‌شکافد به‌گونه‌ای که نظریاتش را از طریق نگاتیوا (بازخوردهای منفی) گرداوری می‌کند و همزمان حین خلق ...

تئاتر الجزایر

تئاتر الجزایر

استراتژی استعمار فرانسه در قرن نوزدهم میلادی بر این پایه بود که الجزایر را از کشورهای دیگر عرب زبان جدا نگه دارد و میان آنها شکاف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند تا ...

شماره 216 مجله نمایش منتشر شد

شماره 216 مجله نمایش منتشر شد

شماره ی ۲۱۶ مجله نمایش ویژه ی شهریور ماه منتشر شد. نگاه ویژه ی این شماره به «تئاتر فیزیکال» می پردازد، مقاله های «تئاتر فیزیکال و شاعرانگی فضایی ژک لکوک» ، ...

معرفی چند جشنواره‌ی هنری در مجارستان

معرفی چند جشنواره‌ی هنری در مجارستان

جشنواره‌ی بهار بوداپست این جشنواره‌ی دولتی، بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی در مجارستان است که هر سال در ماه آوریل برگزار می‌شود. بر هنرهای سنتی تاکید دارد (برخلاف ...

سخن سردبیر  شماره 215

منتقد روی صحنه تئاتر
سخن سردبیر شماره 215

منتقد روی صحنه تئاتر

مهدی نصیری- وظیفه منتقد تئاتر چیست؟ منتقد تئاتر چه ماهیتی دارد؟ آیا می‌تواند روی صحنه و در بخشی از پروسه اجرا وجود داشته باشد یا کاملاً جدا از صحنه و اجراست؟ کاری که ...

گفت و گو با سیاوش طهمورث پیرامون تئاتر سنتی را در شماره ی 214 مجله نمایش بخوانید.

باید معنی‌هایمان را یکی کنیم...
گفت و گو با سیاوش طهمورث پیرامون تئاتر سنتی را در شماره ی 214 مجله نمایش بخوانید.

باید معنی‌هایمان را یکی کنیم...

گرچه ایران باستان دارای تماشاخانه، نمایشنامه و تئاتر به سان و معنای آنچه که در دوران دور سرزمین‌های خاورین این کره‌ی خاکی و به ویژه یونان سراغ داریم، نبوده است، اما ...

تئاتر مجارستان: ماندگار از پس دگرگونی‌ها  (بخش اول) در شماره 214 بخوانید

تفسیری از تاریخ تئاتر
تئاتر مجارستان: ماندگار از پس دگرگونی‌ها (بخش اول) در شماره 214 بخوانید

تفسیری از تاریخ تئاتر

لَسلو ماگاس _فاطمه صمدزاده_ تاریخ تئاتر مجار (زبان مجاری) به سختی از دویست سال فراتر می‌رود. تا سال ۱۷۸۹ هیچ کمپانی تئاتری به طور رسمی مشغول به کار نشده‌بود. در دوران ...