نقد نمایش سندرم استکهلم فضا فضای جنگ است نویسنده: سیامک کمالی سروستانی کارگردان: سیامک کمالی سروستانی، گلنوش امامی
نقد نمایش «لیرشاه» فضیلتهای نصفه، شقاوتهای کامل نویسنده: ویلیام شکسپیر دراماتورژ و کارگردان: دکتر مسعود دلخواه
گفتوگوی نصرالله قادری و غلامحسین دولتآبادی با دکتر یحیی آذرنوش در موقعیتی پیشبینی نشده، استاد یحیی آذرنوش را یافتم. اصلاً فکر نمیکردم گذرم به جایی که استاد تدریس میکند بیفتد. اما خوب، چرخ زمانه است دیگر. هر چیزی از آن ...
صورت خندان از تئاتر فرنگستان[i] از نمایشهای هرلکن تا کمدیهای ترجمه شدهی مولیرمایل بکتاش از حدود دویست سال قبل یا کمتر از این که پای مسافران، مأموران و محصلین ایرانی کمکم به کشورهای فرنگ و تماشاخانههای آن باز شود
میزگرد صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان تئاتر کودک ایران بالغ میشود! بر اساس پژوهشهای بهعمل آمده میرزا جبار عسگرزاده که او را با نام جبار باغچهبان میشناسیم، فعالیتهای تئاتری خود در زمینه تئاتر کودک را سال ۱۲۹۶ یا ۱۲۹۷ در ...
تأثیر نمایش کمدی غربی بر شکلدهی و گسترش زمینههای فکری انقلاب مشروطه * تأثیر نمایش کمدی غربی بر شکلدهی و گسترش زمینههای فکری انقلاب مشروطه * غلامحسین ...
نمایش خلاق حق همه استدکتر یدالله آقاعباسی اکنون از اولین فعالیتهای نمایشی جبار باغچهبان بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان ایران صدسال میگذرد. آثارنمایشی باغچهبان در ...
ابتدای سخن با تئاتر مهربان باشیم!ـ نصرالله قادری «ولفگانگ پائولی»، فیزیکدان اتریشی / سوئیسی در سال ۱۹۲۵ تئوری اصل طرد پائولی را کشف کرد و به این جهت برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۴۵ شد. پائولی معتقد ...
گفتوگو با مرشد ابوالحسن میرزاعلی دیگر نمیتوانم تعزیه بخوانم! استاد مرشد ابوالحسن میرزاعلی سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. او از نوادگان تعزیهداران تکیه دولت تهران است و از سن پنج سالگی در مکتب پدر مرحومش مرشد حاج آقا تقی میرزاعلی ...
بیهویتی، ضیافت یا مرثیهای برای زوال! هویت بخشی تالارها و سالنهای تئاتر، نظارت بر پلاتوها و سالنهای خصوصی، همچنین نظارت بر تولید و اجرای آثار نمایشی مناسب با سالنهای نمایشی موجود در سطح شهر تهران، ...
دیدارِ آنسوی مرزجیسون میلر نگارنده: فاطمه خسروی جیسون میلر بازیگر و نمایشنامهنویس آمریکایی در سال ۱۹۷۳ جایزهی پولیتزر را برای نمایشنامهاش آن فصل ...
گفتوگو با سعید اسماعیلی اینجا سکوت مساوی با مرگ کار است! رسول یکی از قلدرهای شروری بود که حتی مأموران کلانتریهای تهران از اینکه بخواهند با او برخورد جدی داشته باشند بیم و هراس داشتند، اما شبی یکی از میان افراد هیاتی که او ...
نقد نمایش مزا مزاکسب و کار آقای س. ه نویسنده و کارگردان: سیروس همتی ـ سعید محبی سیروس همتی چگونه هنرمندی است؟ اگر ...
نقد نمایش «دلفینها» خفته در آغوش گرم مرگ نویسنده وکارگردان: محمد خداوردی ـ دکتر شهرام خرازیها نام نمایش ...
نقد نمایش «گوریل» پویش ذهنی منظّم کارگردانی جوان نویسنده و کارگردان : مهدی رضایی ـ عبدالرضا فریدزاده نمایش با دوانیدن رگهای ...
تئاتر و تماشاگر حوزه عمومی و اجرای پرفرمنس معاصر کریستوفر بلم ت: سمیه یعقوبی احیای دوباره توجه به حوزه عمومی در علوم اجتماعی و ...
تئاتر و تماشاگر حوزه عمومی و اجرای پرفرمنس معاصر کریستوفر بلم ت: سمیه یعقوبی احیای دوباره توجه به حوزه عمومی در علوم اجتماعی و ...
گفتوگو با مصطفی کوشکی به نگاهمان وسعت دهیم تئاتر مستقل تهران یکی از چند تالار نمایش خصوصی در شهر تهران است. این مجموعهی فرهنگی هنری به صورت غیررسمی در آذرماه ۱۳۹۴ خورشیدی همزمان با هفته تئاتر لهستان در ...
تئاتر و تماشاگر زنان، تماشاگران تئاتر دوره رنسانس کاتلین مَک لاسکی در مقاله انتقادی اخیرش با نام «محاکات؛ مدل اساسی منتقدان لیبرال فمنیست شکسپیر» استدلال میکند که نمیبایست در نمایشنامههای شکسپیر ...
تئاتر و تماشاگر افعال ویژه تماشاگران: دراماتورژی حضور تماشاگر در تئاتر معاصرضرورت وجود دراماتورژی تعاملی پیتر ام بونیش ت: مریم منظمی اسلامی این حقیقتی بیهمتاست است که تئاتر همواره ...
گفتوگو با اللهقلی نظری باز هم به تئاتر فکر میکنم الله قلی نظری یکی از قدیمیترین هنرمندان تئاتر استان گلستان است. او سالها خاک صحنه خورده و کهنه کار این رشته هنری است. هرگز از ناملایمات در کار هنر گلایهای ندارد و ...
ظهور موج جدید نمایشنامهنویسان سیاسیلیدیا آدِتانجی، جک تورن، بولا آگباجی، آلیا بانو، آدام بریس، لوسی کرکوود و... به گفتهی دیوید ادگار، نمایشنامهنویس با سابقه، نسل جدیدی از نمایشنامهنویسان سیاسی به سنت غنی نمایشنامهنویسی بریتانیا پیوستهاند. اینک نمایشنامهنویسان ...
مولتیمدیا، فضایی برای تعامل انسان و تکنولوژی در تئاتر پست مدرن غلامحسن شمس[i] به نظر میرسد که انسان در این دوران دیگر تکیهگاه مطمئنی ندارد. تغییرات ...
تاثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر تعلیمی ادبیات مکتوب ایران به لحاظ غنای مفاهیم و قدمت و حضور پر رنگ چند هزار ساله و ظهور اندیشمندان و نویسندگان پارسی زبان در طول تاریخ، توانسته یکی از گنجینههای شاهکار ادب ...
نقدی پساختارگرا بر نمایش بیتابستان شیرینی دوست داشتن یا نقدی بر بیاعتمادی آدمها نویسنده و کارگردان: امیررضا کوهستانی ـ رضا آشفته بیتابستان در میان ...
نقد نمایش آوانتاژ داستان یک شهر نویسنده: کامران شهلایی/ کارگردان: کامران شهلایی و محمد لارتی ـ مهدی نصیری بمباران اندیمشک در روز چهارم آذر ۱۳۶۵ و در ...
بازشناسی اضمحلال اخلاقینقد نمایش «عند از مطالبه» در نگاهی کلی به نمایش «عند از مطالبه» آن را از حیث صحنهبندی رویدادها و پیشبرد روایت، دارای صحنههای متعدد کوتاه ـ کوتاه (حدود ۱۸ صحنه) و شبیه به سکانسهای خُرد و ...
گفتوگو با دکتر مهرداد رایانیمخصوص مشروعیت را از صنف بخواهیم. با نگاه کلی به اقتصاد هنر و با در نظرگرفتن اصول و دیدگاه رابطه اقتصاد و تولید تئاتر متوجه میشویم که اگر به تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی بنگریم که از سازوکارهای ...
تئاتر در دوران رکود اقتصادی در اسکاتلند: پیروزی مقابل ایدئولوژی «صنایع خلاق» (اسکاتلند) مارک براون مترجم: فاطمه خسروی در اسکاتلند مانند بیشتر کشورهای اروپایی بحران ...
گفتوگو با رضا بهرامی تئاتر را از دل تئاتر یاد گرفتهام. رضا بهرامی، بازیگر و کارگردان جوان، از نیمه دهه ۸۰ به صورت رسمی وارد جریان تئاتر شد. او در این سالها علاوه بر بازیگری و کارگردانی به عنوان دستیار کارگردان، طراح ...
گفتوگو با آناهیتا غنیزاده باید به مخاطب احترام گذاشت آناهیتاغنیزاده، مدرس، کارگردان و پژوهشگر خوش ذوق تئاتر است. او سالها تلاش کرده تا با پژوهشهای متعددی که در زمینه تئاتر خلاق برای کودکان و نوجوانان انجام میدهد ...