گفتوگو با سعید اسماعیلی اینجا سکوت مساوی با مرگ کار است! رسول یکی از قلدرهای شروری بود که حتی مأموران کلانتریهای تهران از اینکه بخواهند با او برخورد جدی داشته باشند بیم و هراس داشتند، اما شبی یکی از میان افراد هیاتی که او ...
نقد نمایش مزا مزاکسب و کار آقای س. ه نویسنده و کارگردان: سیروس همتی ـ سعید محبی سیروس همتی چگونه هنرمندی است؟ اگر ...
نقد نمایش «دلفینها» خفته در آغوش گرم مرگ نویسنده وکارگردان: محمد خداوردی ـ دکتر شهرام خرازیها نام نمایش ...
نقد نمایش «گوریل» پویش ذهنی منظّم کارگردانی جوان نویسنده و کارگردان : مهدی رضایی ـ عبدالرضا فریدزاده نمایش با دوانیدن رگهای ...
تئاتر و تماشاگر حوزه عمومی و اجرای پرفرمنس معاصر کریستوفر بلم ت: سمیه یعقوبی احیای دوباره توجه به حوزه عمومی در علوم اجتماعی و ...
تئاتر و تماشاگر حوزه عمومی و اجرای پرفرمنس معاصر کریستوفر بلم ت: سمیه یعقوبی احیای دوباره توجه به حوزه عمومی در علوم اجتماعی و ...
گفتوگو با مصطفی کوشکی به نگاهمان وسعت دهیم تئاتر مستقل تهران یکی از چند تالار نمایش خصوصی در شهر تهران است. این مجموعهی فرهنگی هنری به صورت غیررسمی در آذرماه ۱۳۹۴ خورشیدی همزمان با هفته تئاتر لهستان در ...
تئاتر و تماشاگر زنان، تماشاگران تئاتر دوره رنسانس کاتلین مَک لاسکی در مقاله انتقادی اخیرش با نام «محاکات؛ مدل اساسی منتقدان لیبرال فمنیست شکسپیر» استدلال میکند که نمیبایست در نمایشنامههای شکسپیر ...
تئاتر و تماشاگر افعال ویژه تماشاگران: دراماتورژی حضور تماشاگر در تئاتر معاصرضرورت وجود دراماتورژی تعاملی پیتر ام بونیش ت: مریم منظمی اسلامی این حقیقتی بیهمتاست است که تئاتر همواره ...
گفتوگو با اللهقلی نظری باز هم به تئاتر فکر میکنم الله قلی نظری یکی از قدیمیترین هنرمندان تئاتر استان گلستان است. او سالها خاک صحنه خورده و کهنه کار این رشته هنری است. هرگز از ناملایمات در کار هنر گلایهای ندارد و ...
ظهور موج جدید نمایشنامهنویسان سیاسیلیدیا آدِتانجی، جک تورن، بولا آگباجی، آلیا بانو، آدام بریس، لوسی کرکوود و... به گفتهی دیوید ادگار، نمایشنامهنویس با سابقه، نسل جدیدی از نمایشنامهنویسان سیاسی به سنت غنی نمایشنامهنویسی بریتانیا پیوستهاند. اینک نمایشنامهنویسان ...
مولتیمدیا، فضایی برای تعامل انسان و تکنولوژی در تئاتر پست مدرن غلامحسن شمس[i] به نظر میرسد که انسان در این دوران دیگر تکیهگاه مطمئنی ندارد. تغییرات ...
تاثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر تعلیمی ادبیات مکتوب ایران به لحاظ غنای مفاهیم و قدمت و حضور پر رنگ چند هزار ساله و ظهور اندیشمندان و نویسندگان پارسی زبان در طول تاریخ، توانسته یکی از گنجینههای شاهکار ادب ...
نقدی پساختارگرا بر نمایش بیتابستان شیرینی دوست داشتن یا نقدی بر بیاعتمادی آدمها نویسنده و کارگردان: امیررضا کوهستانی ـ رضا آشفته بیتابستان در میان ...
نقد نمایش آوانتاژ داستان یک شهر نویسنده: کامران شهلایی/ کارگردان: کامران شهلایی و محمد لارتی ـ مهدی نصیری بمباران اندیمشک در روز چهارم آذر ۱۳۶۵ و در ...
بازشناسی اضمحلال اخلاقینقد نمایش «عند از مطالبه» در نگاهی کلی به نمایش «عند از مطالبه» آن را از حیث صحنهبندی رویدادها و پیشبرد روایت، دارای صحنههای متعدد کوتاه ـ کوتاه (حدود ۱۸ صحنه) و شبیه به سکانسهای خُرد و ...
گفتوگو با دکتر مهرداد رایانیمخصوص مشروعیت را از صنف بخواهیم. با نگاه کلی به اقتصاد هنر و با در نظرگرفتن اصول و دیدگاه رابطه اقتصاد و تولید تئاتر متوجه میشویم که اگر به تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی بنگریم که از سازوکارهای ...
تئاتر در دوران رکود اقتصادی در اسکاتلند: پیروزی مقابل ایدئولوژی «صنایع خلاق» (اسکاتلند) مارک براون مترجم: فاطمه خسروی در اسکاتلند مانند بیشتر کشورهای اروپایی بحران ...
گفتوگو با رضا بهرامی تئاتر را از دل تئاتر یاد گرفتهام. رضا بهرامی، بازیگر و کارگردان جوان، از نیمه دهه ۸۰ به صورت رسمی وارد جریان تئاتر شد. او در این سالها علاوه بر بازیگری و کارگردانی به عنوان دستیار کارگردان، طراح ...
گفتوگو با آناهیتا غنیزاده باید به مخاطب احترام گذاشت آناهیتاغنیزاده، مدرس، کارگردان و پژوهشگر خوش ذوق تئاتر است. او سالها تلاش کرده تا با پژوهشهای متعددی که در زمینه تئاتر خلاق برای کودکان و نوجوانان انجام میدهد ...
گفتوگو با حسین مسافرآستانه تاوان عاشقی... حسین مسافرآستانه هنرمند خوشرویی است که همانند خیلی از هم صنفهای خود فعالیتهایش را در تئاتر از دوران درس و مدرسه آغاز کرده است. آن روزهایی که به گفته خودش ...
نقد نمایش ضیافت شبانهای برای شبنم در عمارت نوفللوشاتو ضیافتی برپاست ناصر بزرگمهر- به نظر میرسید که با تغییر فرهنگ و پیشرفت فناوری و گسترش زندگی شهرنشینی و پیدا شدن کلمات جدید و اصطلاحات مدرن، سالهای هزاره سوم، سالهای مفاهیمی از ...
نقد نمایش «دده خانم» نویسنده و کارگردان: جواد عاطفه «زن نیک آن بُوَد که پارسا بُوَد» شوکا حسینی نمایش «دده خانم» دومین بخش از سهگانهی «خانم» است که به نویسندگی و کارگردانی جواد عاطفه و بازی درخشان عاطفه پاکبازنیا به نمایش درآمده است. اولین بخش ...
نقد نمایش زهرماری نویسنده: رضا بهاروند ـ احمد سلگی کارگردان: علی احمدی دشنام به جمعیت نه در مسجد دهندم ره که رندی / نه در میخانه کاین خمار خام است. به محض حضور در سالن آوای خوش تلاوت قرآن روح و جان را جوان میکند. بر صحنه تعدادی دبه که شمارشان هم اندک ...
نقد نمایش این قصه را آهسته بخوان نویسنده و کارگردان: مهدی نصیری فراتر از اقتباس عبدالرضا فریدزاده -در پوستر نمایش «این قصه را آهسته بخوان» با درشتترین فونت و در نمایانترین جا آمده است: «اقتباس از کتاب ویران اثر ابوتراب خسروی». معمولاً ...
شماره 228 مجله نمایش ، شهریور 1397 مجله نمایش ـ شماره۲۲۸ .شهریور ۹۷ ورودیه: فهرست ابتدای سخن/ ادبیاتِ متعهد و مُخاطرات آن/ دکتر ...
شماره 277 مجله نمایش، ماهنامه تخصصی تئاتر نگاه ویژه: صدا در تئاتر این شماره از مجله نمایش با آثار و گفتاری از : دکتر یدالله آقاعباسی ، استاد داوود دانشور، عبدالرضا فریدزاده، دکتر شهرام خرازی ها، رضا آشفته، عزیز نقدی، آریل نرسون، ...
به یاد دکتر مصطفی رحیمی ادبیات متعهد و مخاطرات آن غلامحسین دولت آبادی ادبیات متعهد به ادبیاتی گفته میشود که با دوری از شعار هنر برای هنر، برای ...
نقد نمایشـ «شلیک به تئاترشهر» نمایشنامهنویس و کارگردان: شایان افکاری کجا درس نمایشنامهنویسی خوندی؟ هومن نجفیان- نمایش شلیک به تئاترشهر براساس فیلم گلولهها برفراز برادوی (Bullets Over Broadway) به کارگردانی وودی الن و نویسندگی مشترک وودی آلن وداگلاس مگ گراس تنظیم شده است. ...
نقد نمایش «یرماغ» نمایشنامهنویسان: مریم محمدی و مهیار احمدی ،کارگردان: مریم محمدی بالماسکه و ... شهرام خرازیها- «یرماغ» برداشت آزاد نسبتا موفقی از نمایشنامه معروف «یرما» نوشته فدریکوگارسیا لورکا است. نمایشنامه لورکا درباره زنی روستایی است که به سبب نداشتن ...
نقد نمایش «تئاتر قجری» نویسنده و کارگردان: داریوش رعیت مشکلات بنیانی یک اجرا عبدالرضا فریدزاده- اینکه ناصرالدینشاه قرار بوده در تئاتری به مناسبت پنجاهمین سال سلطنتش بازیکند چقدر صحت تاریخی دارد نمیدانم اما اساس نمایش تئاتر قجری بر ...
گفتوگو با محسن حسینی در شماره 226 مجله نمایش تبعیدیها و پناهندهها فرهنگ تئاتر، تالیف برند زوخر، تئاتر تبعید یا تئاتر پناهنده را اینگونه تعریف میکند: «تئاتر تبعید تئاتری است که توسط هنرمندانی که به دلایل سیاسی به سرزمینهای ...
شماره ی 226 مجله نمایش شی ء وارگی، غربت وارگی و تئاتر ما اروپا را متهم می کنیم تبعیدی ها و پناهنده ها انسان دوستی، عشق و تئاتر!
مروری بر زندگی استاد هوشنگ معتمدی پیر تئاتر کردستان هوشنگ معتمدی سال ۱۳۱۲ در سنندج به دنیا آمد. او از سال ۱۳۴۲ فعالیتهای تئاتری خود را در ارتش با نمایشنامه «دکتر قلابی» آغاز کرد و از آن زمان به بعد به طور مستمر در ...