نقد نمایش قاسمآباد سمفونی ناکوک مردگان برزخی که پوریا گلستانی در نمایش «قاسمآباد» آفریده، باورکردنی نیست. اندیشهی پشت این نمایش و پیامی که دربر دارد، ارزشمند است اما این اندیشه و پیام نشأتگرفته از ...
گفتوگو با دکتر غلامحسین دولت آبادی دراماتورژ مغز متفکر تئاتر است! کاربرد، اهمیت و نقش «دراماتورژ» در تئاتر ایران نامشخص و گنگ و حتی ناشناخته است به طوری که متأسفانه هنوز برای ما، مرز بین فعالیتکارگردان و دراماتورژ روشن ...
گفتوگو با بهناز نازی تغییر کار سختی است... بهناز نازی، بازیگر تئاتر و عضو گروه تئاتر شایا، متولد تهران است. او دانش آموخته رشته طراحی صحنه از دانشکده هنر و معماری است و کار خود را با بازی در نمایش «گمسار» به ...
شمارهی 237 مجلهی نمایش، خرداد 1398 فهرست یادداشت مدیرمسئول/ تئاتر، میراث شکوهمند انسانی/ شهرام کرمی
گفتوگو با دکتر یدالله آقاعباسی ققنوسی که خودش را به آتش میکشد! «دکتر یدالله آقاعباسی» هنرمند توانا و خوشاخلاقی است که همه جامعه تئاتر او را میشناسند و برایش احترام قائلند. او نویسنده، کارگردان، بازیگر، مترجم و پژوهشگر اهل ...
نکوداشت استاد فرهیخته و هنرمند اندیشمند دکتر یدالله آقا عباسی ره آسمان درونست پر عشق را بجنبان! نصرالله قادری هله عاشقان بکوشید که چو جسم و جان نماند
مروری کوتاه بر فعالیتهای دکتر یدالله آقاعباسی تولد: سال (۱۳۳۱ کرمان) تحصیلات: دیپلم ریاضی (دبیرستان شاهپور کرمان، ۱۳۵۰)، لیسانس مدیریت (کرمان، ۱۳۵۴)، ...
برگی از گذشته دربارهی روزنه آبی بهرام بیضایی نمایشنامه روزنه آبی در سه پرده ظاهراً مسئلهی معارضه یا منازعهی ...
یادداشتی به بهانه اجرای نمایش ملاقات به کارگردانی پارسا پیروزفر دو ملاقات منصور خلج نمیخواستم اینگونه قلم بزنم، اما به خود حق میدهم که وقتی با ...
نقد نمایش لکلکهای حقیقی مقاومت در برابر قواعد فرموله نویسنده: حمیدرضا رادمند (بر اساس «لانه خرگوش» نوشتهی دیوید لیندزی، ترجمهی مرجان موسوی کوشا)
گفتوگو با دکتر مسعود دلخواه همه چیز سیاسی شده است بدون شک میان تعهد در هنر به شکل عام، که در هنرها بهویژه در تئاتر مورد بحث است، با تعهد هنرمندانه، اختلافی عمیق وجود دارد که در ظاهری آراسته و کاملاً ژورنالیستی میان ...
گفتوگو با بهروز غریبپور زبان موزون و شاعرانه گروه تئاترعروسکی آران، با سرپرستی و کارگردانیِ بهروز غریبپور تاکنون اپراهای عروسکیِ زیادی را به صحنه برده است که در این میان اپراهای «رستم و سهراب»، «اپرای حافظ»، ...
شمارهی 236 مجلهی نمایش، اردیبهشت 1398 فهرست ابتدای سخن/ تئاتر متعهد در مواجهه با جهل/ نصرالله قادری
گفتوگو با استاد منصور خلج در فقر منبع به سر میبردیم سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شد و از سن ۶ سالگی تا مقطع دیپلم در کرمانشاه زندگی کرد. در سال ۱۳۵۰ در دانشکده هنرهای زیبا پذیرفتهشد و تحصیلاتش را تا پایه کارشناسیارشد در رشته ...
مروری برفعالیتهای هنری استاد منصور خلج منصور خلج پژوهشگر، کارگردان و بازیگر، سال ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد. به دلیل شغل پدرش در کودکی با خانواده به کرمانشاه رفتند و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در ...
مروری بر فعالیتهای هنری مهندس فریدون علیاری فریدون علیاری (استادیار گروه نمایش تئاتر ـ دانشگاه تهران) متولد: ۱۳۲۸، تبریز
نقد نمایش موی سیاه خرس زخمی شبیه هملت یا اثری آخرالزمانی نویسندگان: سعید پیامی، جابر رمضانی طراح و کارگردان: جابر رمضانی ...
نقد نمایش «تابستان» سونامی سکوت «تئاتر» هنر اندیشیدن است. نمایش «تابستان» مخاطب خود را به اندیشیدن وامیدارد. «تابستان» هیچ وقت تمام نمیشود زیرا ذهن مخاطب خود را با پرسشها و چالشهای بیپایان ...
نقد نمایش «پا برهنه، لخت، قلبی در مشت» روایت یک تن، روایت بسیارها نویسنده و کارگردان: علیرضا کوشک جلالی عبدالرضا فریدزاده
مصاحبهای با پروفسور مارتین پوکنر تئاتر، فلسفه، ادبیات: زمینهای برای کشمکش مصاحبهگر: اِیلم اِژدر مترجم: یاسمن طالبی
گفت و گو با دکتر یدالله آقاعباسی فقر فلسفه افتخاری ندارد فلسفه در تمام اعصار کم و بیش در کنار نهادهای فرهنگی همچون هنر خصوصا تئاتر بوده و در حقیقت فلسفه ماده و صورت فکری هنرها را پشتیبانی کرده و به آنها خطمشی میدهد. به ...
گفتوگو با مرشد محسن میرزاعلی نقالی ابزاری برای رشد و بالندگی محسن میرزاعلی مرشد جوانی است که همانند پدراناش کار خود را از شش ماهگی با تعزیه آغاز کردهاست. او به همراه پدرش برای پردهخوانی به مجالس مختلف میرفت. به گفته خودش ...
گفتوگو با آندرانیک خچومیان من عاشق تئاتر هستم آندرانیک خچومیان مترجم و بازیگر تئاتر متولد ۱۳۳۴ است. او زمینهساز حضور نویسندگان و گروههای تئاتری دو کشور ارمنستان و ایران به مناسبتهای مختلف بود. و عضو انجمن ...
مطالعهی نقش ماهنامهی نمایش در شکلگیری رویکرد انتقادی در تئاتر ایران (1394 تا 1397) «درهای مجله به روی همه باز است. آنچه تاکنون منتشر کردهایم گواه ماست. اما آنهایی که میخواهند ما اسطورهی بدلی بسازیم و یا به اسطورهی بدلی نقدی وارد نکنیم، در ...
ابتدای سخن تئاتر، آی تئاتر، کی ز ره میرسد رستخیز؟ نصرالله قادری قانون طبیعت این بوده و هست و خواهد بود که زمستان تمام میشود و بهار ...
شمارهی 234 و 235 مجلهی نمایش، اسفند 1397 و فروردین 1398 فهرست ابتدای سخن / تئاتر، آی تئاتر، کی ز ره میرسد رستخیز؟ / نصرالله قادری
گفتوگو با داور برقی نمینی هنرمند در تمام عمر هنرمند است مرجان سمندری داور نمینی نامی آشنا است برای هر آن کسی که در وادی تئاتر مشغول به فعالیت است. اگر با او سلام و علیکی داشتهباشید متوجه ...
نکوداشت جناب آقای داور برقی نمینی مردی که همواره میدود و تنهاست! نصرالله قادری یک آدم تنها بهنظر میرسد که پدیده خوبی است، آن قدر خوب که هوس ...
دربارهی مترسکها در شب و عروسکها، دو نمایشنامه از بهرام بیضایی اکبر رادی «مترسکها در شب» کابوسی است که به شیوهی فرنگی و با استفاده از ...
فرانک دنیل گیلروی فاطمه خسروی فرانک دنیل گیلروی نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس، تهیهکننده و کارگردان ...
نقد نمایش تبرئه آش نخورده و دهان سوخته نویسنده: جسیکا بلنک، اریک جنسون مترجم و کارگردان: منیژه محامدی
نقد نمایش «کافکا با من سخن بگو» نوسفراتو در کرانه! نمایشنامهنویس و کارگردان: دکتر قطبالدین صادقی شهرام ...
نقد نمایش کالبدشکافی تمرکز بر موضوعی متفاوت و ضرورتمند نویسنده و کارگردان: سامان ارسطو عبدالرضا فریدزاده
گفتوگو با دکتر مهرداد رایانیمخصوص واژه «روایت» در ادبیات دراماتیک، جعلی است! بنیادیترین عنصر داستان، روایت است. روایت به مفهوم بازگویی پیدرپی رخداد، کاشف توالی، تسلسل و زنجیرهوار بودن گفتاری است که راوی آن را بازگو میکند. واضح ...
گفتوگو با پیمان زند این روزها فرصتی برای حرف زدن نداریم جواد متین پیمان زند نویسنده و کارگردان تئاتر، مجری برنامههای شبانه تلویزیون ...
گفتوگوی ابراهیم گلهدارزاده با دکتر ناصر فکوهی دربارهی جلال ستاری زندگی پرحاصل و شرافتمندانه آشنایی شما با جلال ستاری کی و چگونه صورت پذیرفت؟ من استاد ...
جاودانگی اسطورهها ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق دکتر جلال ستاری، نویسنده، اسطورهشناس و تحلیلگر فرهیختهی ...
«جلال» ما «جمال» تفکر و اندیشه است. نصرالله قادری استاد نا اعلم حضرت دکتر جلال ستاری، فخر اندیشهورزی، فرهیختگی و ...