شمارهی 234 و 235 مجلهی نمایش، اسفند 1397 و فروردین 1398 فهرست ابتدای سخن / تئاتر، آی تئاتر، کی ز ره میرسد رستخیز؟ / نصرالله قادری
دربارهی مترسکها در شب و عروسکها، دو نمایشنامه از بهرام بیضایی اکبر رادی «مترسکها در شب» کابوسی است که به شیوهی فرنگی و با استفاده از ...
فرانک دنیل گیلروی فاطمه خسروی فرانک دنیل گیلروی نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس، تهیهکننده و کارگردان ...
نقد نمایش تبرئه آش نخورده و دهان سوخته نویسنده: جسیکا بلنک، اریک جنسون مترجم و کارگردان: منیژه محامدی
نقد نمایش «کافکا با من سخن بگو» نوسفراتو در کرانه! نمایشنامهنویس و کارگردان: دکتر قطبالدین صادقی شهرام ...
نقد نمایش کالبدشکافی تمرکز بر موضوعی متفاوت و ضرورتمند نویسنده و کارگردان: سامان ارسطو عبدالرضا فریدزاده
گفتوگو با دکتر مهرداد رایانیمخصوص واژه «روایت» در ادبیات دراماتیک، جعلی است! بنیادیترین عنصر داستان، روایت است. روایت به مفهوم بازگویی پیدرپی رخداد، کاشف توالی، تسلسل و زنجیرهوار بودن گفتاری است که راوی آن را بازگو میکند. واضح ...
گفتوگو با پیمان زند این روزها فرصتی برای حرف زدن نداریم جواد متین پیمان زند نویسنده و کارگردان تئاتر، مجری برنامههای شبانه تلویزیون بوشهر ...
گفتوگوی ابراهیم گلهدارزاده با دکتر ناصر فکوهی دربارهی جلال ستاری زندگی پرحاصل و شرافتمندانه آشنایی شما با جلال ستاری کی و چگونه صورت پذیرفت؟ من استاد جلال ...
نقد نمایش خنکای ختم خاطره پروپاگاندایی که مؤثر واقع میشود نمایشنامهنویس و کارگردان: حمیدرضا آذرنگ هومن نجفیان
نقدی بر نمایش خانه برناردا آلبا هشت سال سوگواری یا مرگ تدریجی زیر دیوارهای بلند نویسنده: فدریکو گارسیا لورکا طراح و کارگردان: علی رفیعی
نقد نمایش «اوبو» مردی که میخواست سلطان باشد نویسنده: آلفرد ژاری کارگردان: میرعلیرضا دریابیگی دکتر شهرام خرازیها اجرای نمایش صحنهای بر اساس نمایشنامه ...
نقد نمایش مردی به نام دایک مغفول وانهادنِ نکات و ظرایف نویسندگان: هال ورثی هال و روبرت میدل مس مترجم: جمشید شاه محمدی
گفتوگو با دکتر یدالله آقاعباسی کشف تصویر کنش نمایشی میزانسن در لغت به هر آنچه در صحنه است، اشاره دارد. در تئاتر هر چه را که در سِن میتوان دید، به عنوان میزانسن طراحیشده برای آن، به کارگردان نسبت میدهند. ...
دراماتورژی و میزانسن رابطهی دراماتورژی و میزانسن در فرایند تولید نویسنده: کاتالین ترَنجینی یاسمن طالبی
گزارش تجلیل از شهید هنرمند «حسین قشقائی» جلوه جمال... در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی عصر روز شنبه ۲۹ دی ماه مراسم نکوداشت شهید والامقام حسین کرم قشقائی به همت موسسه هنرهای توسعه معاصر با اجرای حسین مسافرآستانه ...
گفتوگو با مجید جعفری کار ما بازنشستگی ندارد! خیلی کوچک بود که تماشاگر تعزیه شد و هر روز برای دیدن این نمایش جادویی میرفت تا اینکه یک روز به جای یکی از دو طفلان مسلم وارد میدان شد... از آن روز همه چیز برای او شروع ...
نقد نمایش سندرم استکهلم فضا فضای جنگ است نویسنده: سیامک کمالی سروستانی کارگردان: سیامک کمالی سروستانی، گلنوش امامی
نقد نمایش «لیرشاه» فضیلتهای نصفه، شقاوتهای کامل نویسنده: ویلیام شکسپیر دراماتورژ و کارگردان: دکتر مسعود دلخواه
گفتوگوی نصرالله قادری و غلامحسین دولتآبادی با دکتر یحیی آذرنوش در موقعیتی پیشبینی نشده، استاد یحیی آذرنوش را یافتم. اصلاً فکر نمیکردم گذرم به جایی که استاد تدریس میکند بیفتد. اما خوب، چرخ زمانه است دیگر. هر چیزی از آن ...
صورت خندان از تئاتر فرنگستان[i] از نمایشهای هرلکن تا کمدیهای ترجمه شدهی مولیرمایل بکتاش از حدود دویست سال قبل یا کمتر از این که پای مسافران، مأموران و محصلین ایرانی کمکم به کشورهای فرنگ و تماشاخانههای آن باز شود
میزگرد صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان تئاتر کودک ایران بالغ میشود! بر اساس پژوهشهای بهعمل آمده میرزا جبار عسگرزاده که او را با نام جبار باغچهبان میشناسیم، فعالیتهای تئاتری خود در زمینه تئاتر کودک را سال ۱۲۹۶ یا ۱۲۹۷ در ...
تأثیر نمایش کمدی غربی بر شکلدهی و گسترش زمینههای فکری انقلاب مشروطه * تأثیر نمایش کمدی غربی بر شکلدهی و گسترش زمینههای فکری انقلاب مشروطه * غلامحسین ...
نمایش خلاق حق همه استدکتر یدالله آقاعباسی اکنون از اولین فعالیتهای نمایشی جبار باغچهبان بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان ایران صدسال میگذرد. آثارنمایشی باغچهبان در ...
ابتدای سخن با تئاتر مهربان باشیم!ـ نصرالله قادری «ولفگانگ پائولی»، فیزیکدان اتریشی / سوئیسی در سال ۱۹۲۵ تئوری اصل طرد پائولی را کشف کرد و به این جهت برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۴۵ شد. پائولی معتقد ...
گفتوگو با مرشد ابوالحسن میرزاعلی دیگر نمیتوانم تعزیه بخوانم! استاد مرشد ابوالحسن میرزاعلی سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. او از نوادگان تعزیهداران تکیه دولت تهران است و از سن پنج سالگی در مکتب پدر مرحومش مرشد حاج آقا تقی میرزاعلی ...
بیهویتی، ضیافت یا مرثیهای برای زوال! هویت بخشی تالارها و سالنهای تئاتر، نظارت بر پلاتوها و سالنهای خصوصی، همچنین نظارت بر تولید و اجرای آثار نمایشی مناسب با سالنهای نمایشی موجود در سطح شهر تهران، ...
دیدارِ آنسوی مرزجیسون میلر نگارنده: فاطمه خسروی جیسون میلر بازیگر و نمایشنامهنویس آمریکایی در سال ۱۹۷۳ جایزهی پولیتزر را برای نمایشنامهاش آن فصل ...
گفتوگو با سعید اسماعیلی اینجا سکوت مساوی با مرگ کار است! رسول یکی از قلدرهای شروری بود که حتی مأموران کلانتریهای تهران از اینکه بخواهند با او برخورد جدی داشته باشند بیم و هراس داشتند، اما شبی یکی از میان افراد هیاتی که او ...
نقد نمایش مزا مزاکسب و کار آقای س. ه نویسنده و کارگردان: سیروس همتی ـ سعید محبی سیروس همتی چگونه هنرمندی است؟ اگر ...
نقد نمایش «دلفینها» خفته در آغوش گرم مرگ نویسنده وکارگردان: محمد خداوردی ـ دکتر شهرام خرازیها نام نمایش ...
نقد نمایش «گوریل» پویش ذهنی منظّم کارگردانی جوان نویسنده و کارگردان : مهدی رضایی ـ عبدالرضا فریدزاده نمایش با دوانیدن رگهای ...
تئاتر و تماشاگر حوزه عمومی و اجرای پرفرمنس معاصر کریستوفر بلم ت: سمیه یعقوبی احیای دوباره توجه به حوزه عمومی در علوم اجتماعی و ...
تئاتر و تماشاگر حوزه عمومی و اجرای پرفرمنس معاصر کریستوفر بلم ت: سمیه یعقوبی احیای دوباره توجه به حوزه عمومی در علوم اجتماعی و ...
گفتوگو با مصطفی کوشکی به نگاهمان وسعت دهیم تئاتر مستقل تهران یکی از چند تالار نمایش خصوصی در شهر تهران است. این مجموعهی فرهنگی هنری به صورت غیررسمی در آذرماه ۱۳۹۴ خورشیدی همزمان با هفته تئاتر لهستان در ...
تئاتر و تماشاگر زنان، تماشاگران تئاتر دوره رنسانس کاتلین مَک لاسکی در مقاله انتقادی اخیرش با نام «محاکات؛ مدل اساسی منتقدان لیبرال فمنیست شکسپیر» استدلال میکند که نمیبایست در نمایشنامههای شکسپیر ...
تئاتر و تماشاگر افعال ویژه تماشاگران: دراماتورژی حضور تماشاگر در تئاتر معاصرضرورت وجود دراماتورژی تعاملی پیتر ام بونیش ت: مریم منظمی اسلامی این حقیقتی بیهمتاست است که تئاتر همواره ...
گفتوگو با اللهقلی نظری باز هم به تئاتر فکر میکنم الله قلی نظری یکی از قدیمیترین هنرمندان تئاتر استان گلستان است. او سالها خاک صحنه خورده و کهنه کار این رشته هنری است. هرگز از ناملایمات در کار هنر گلایهای ندارد و ...
ظهور موج جدید نمایشنامهنویسان سیاسیلیدیا آدِتانجی، جک تورن، بولا آگباجی، آلیا بانو، آدام بریس، لوسی کرکوود و... به گفتهی دیوید ادگار، نمایشنامهنویس با سابقه، نسل جدیدی از نمایشنامهنویسان سیاسی به سنت غنی نمایشنامهنویسی بریتانیا پیوستهاند. اینک نمایشنامهنویسان ...
مولتیمدیا، فضایی برای تعامل انسان و تکنولوژی در تئاتر پست مدرن غلامحسن شمس[i] به نظر میرسد که انسان در این دوران دیگر تکیهگاه مطمئنی ندارد. تغییرات ...
تاثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر تعلیمی ادبیات مکتوب ایران به لحاظ غنای مفاهیم و قدمت و حضور پر رنگ چند هزار ساله و ظهور اندیشمندان و نویسندگان پارسی زبان در طول تاریخ، توانسته یکی از گنجینههای شاهکار ادب ...
نقدی پساختارگرا بر نمایش بیتابستان شیرینی دوست داشتن یا نقدی بر بیاعتمادی آدمها نویسنده و کارگردان: امیررضا کوهستانی ـ رضا آشفته بیتابستان در میان ...
نقد نمایش آوانتاژ داستان یک شهر نویسنده: کامران شهلایی/ کارگردان: کامران شهلایی و محمد لارتی ـ مهدی نصیری بمباران اندیمشک در روز چهارم آذر ۱۳۶۵ و در ...
بازشناسی اضمحلال اخلاقینقد نمایش «عند از مطالبه» در نگاهی کلی به نمایش «عند از مطالبه» آن را از حیث صحنهبندی رویدادها و پیشبرد روایت، دارای صحنههای متعدد کوتاه ـ کوتاه (حدود ۱۸ صحنه) و شبیه به سکانسهای خُرد و ...
گفتوگو با دکتر مهرداد رایانیمخصوص مشروعیت را از صنف بخواهیم. با نگاه کلی به اقتصاد هنر و با در نظرگرفتن اصول و دیدگاه رابطه اقتصاد و تولید تئاتر متوجه میشویم که اگر به تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی بنگریم که از سازوکارهای ...
تئاتر در دوران رکود اقتصادی در اسکاتلند: پیروزی مقابل ایدئولوژی «صنایع خلاق» (اسکاتلند) مارک براون مترجم: فاطمه خسروی در اسکاتلند مانند بیشتر کشورهای اروپایی بحران ...
گفتوگو با رضا بهرامی تئاتر را از دل تئاتر یاد گرفتهام. رضا بهرامی، بازیگر و کارگردان جوان، از نیمه دهه ۸۰ به صورت رسمی وارد جریان تئاتر شد. او در این سالها علاوه بر بازیگری و کارگردانی به عنوان دستیار کارگردان، طراح ...
گفتوگو با آناهیتا غنیزاده باید به مخاطب احترام گذاشت آناهیتاغنیزاده، مدرس، کارگردان و پژوهشگر خوش ذوق تئاتر است. او سالها تلاش کرده تا با پژوهشهای متعددی که در زمینه تئاتر خلاق برای کودکان و نوجوانان انجام میدهد ...